Anmeldelser

This page in english

Debutkoncert

Midtjyllands Avis d. 23. nov. 2005

En debutant der allerede er nået langt.... Argentos "Six Elizabethan songs" som er fulde af både vid, passion og dramatisk form og farve, var lige noget for Jette Rosendal. Hendes fortolkning var levende og tekstnær med mange fine vokale nuancer, som hun understreger med et naturligt kropssprog og udtryksfuld mimik. Hun har et åbenlyst scenisk talent. At hun også behersker et flot Bel Canto, kunne man høre i de følgende Mozart arier. Det var bedårende og yndefuldt. Sammen med de to lieder af Strauss var det nok dem, der tydeligst fremhævede kvaliteterne i hendes lyse, tindrende klare sopran.

Jette Rosendal har haft et nært samarbejde med komponisten Erik Bach fra Århus, og i 2001 spillede hun hovedrollen i hans opera Olympias hævn, en rolle, der var skrevet specielt til hende. Der var da også en uropførelse af et værk af ham på programmet, nemlig Spejlet, et stilfærdigt minimalistisk værk for sopran og klavertrio. Med solisten siddende på flyglet, alvorlig og eftertænksom, men indimellem med glimt i øjet, bliver man ført med gennem Kristina Stoltz' underfundige tekst om "jordens inderste rum". En smuk og meget umiddelbar oplevelse og et af de musikalske højdepunkter.

Efter pausen var der et rent barokprogram, og fra de første arier af Purcell fornemmer man, at hun føler sig godt hjemme her. "Musikken borttryller alle bekymringer" og "Amor, den snedigste skælm" klang med varm følsomhed og munter livlighed i et velfungerende kammermusikalsk sammenspil med Frode Stengaard, klaver og cembalo, Hanne Tolbøll, blokfløjte, Jens Astrup, violin og Johan Krarup, cello.

Thomas Arnes kantate "Delia" indeholder i rigt mål koloraturer, der er en udfordring for enhver sopran. De blev imidlertid sunget med overbevisende lethed, stor træfsikkerhed og en forfriskende musikalitet. Og så fik vi en forrygende finale. I en sopran arie af Händel indgår en solostemme for blokfløjte. Den blev spillet af Hanne Tolbøll. Deres medrivende virtuose duet vakte stor begejstring hos publikum, der da også kvitterede med stående bifald.

Det var i det hele taget en dejlig koncert og en meget lovende debut med en debutant, der allerede er nået langt. Hende glæder vi os til et snarligt genhør med!

Debutkoncert

Jyllands-Posten d. 22. nov. 2005

Musikkens væsen afspejlet i kroppen. Jette Rosendal er en usædvanlig debutant. Hun tog diplomeksamen som violinist fra Det Jyske musikkonservatorium i 1999 og har siden været aktiv med instrumentet. Specielt var det, da hun sang hovedrollen i Erik Bachs opera "Olympias hævn" på Århus Sommeropera i 2001, for her havde Bach skrevet et violinparti til sangerinden. Nu har hun holdt debutkoncert som sangerinde, igen fra Det Jyske musikkonservatorium. Den blev en god, man fristes til at sige hyggelig koncert. Jette Rosendal kan nemlig det ikke uvæsentlige at være med også scenisk. Hendes ansigt og hendes krop afspejler stille og fint noget af det, der sker i musikken, og det betyder altså meget for tilhørernes medleven... Erik Bach var også med på programmet. Hans fine, næsten minimalistiske musiklægning til Kristina Stoltz' "Spejlet" havde atmosfære og blev et af højdepunkterne efter Mozart og Strauss, hvis populære "Ständchen" lå perfekt for Jette Rosendal. Anden afdeling bød på barokmusik af Purcell, Arne og Händel, hvor hun fungerede godt med ensemblet. I barokmusik er Jette Rosendal på hjemmebane, og den er ikke støvet!

Debutkoncert

Århus Stiftstidende d. 22. nov. 2005

Sopranen Jette Rosendals stemme er let og lys - som det repertoire hun havde valgt at præsentere sig med ved debutkoncerten. Hovedvægten var lagt på sange og arier fra barokken... I de letfodede sange med indlagt skælmeri kombinerede Jette Rosendal fint sin stemmeklang med indforstået tolkning og frasering - stilmæssigt på plads især hos Arne og Händel, hvor samspillet med ensemblet var glædesfyldt. Med jubel i koloraturerne og teknik og drive til højdeturene og trillerne blev koncerten en fin oplevelse for det talstærke og begejstrede publikum.

Anmeldelse af CD "Jeg sang som fugl fra kviste"

Fyns Stiftstidende d. 7. nov. 2005

Jette Rosendal, der tidligere har beskæftiget sig med H.C. Andersen - hendes debut-cd i april "Solen synker - og så vid're" - former en god syntese af de forskellige stilarter med baggrund i et solidt stemmemateriale.

Anmeldelse af CD "Jeg sang som fugl fra kviste"

Midtjyllands Avis d. 17. okt. 2005

5 stjerner
Peter og Jette Rosendal. Et usædvanligt begavet søskendepar fra Silkeborg med indlysende talenter indenfor hver deres område. På deres fælles CD forenes væsentlige stiltræk fra deres forskellige udgangspunkter. Sammen med den verdenskendte jazzmusiker Mads Vinding på kontrabas har de dannet trioen "Rosendal - Vinding - Rosendal" og indspillet Peter Rosendals nykomponerede musik til H.C. Andersens tekster. Det er blevet en smuk og stemningsfuld udgivelse. Tonen er gennemgående lys og let, stilen en velafbalanceret blanding af melodisk jazz, folkelig sang og moderne musicalstil. Jette Rosendal's smukke lyse stemme står tindrende klart i klangbilledet, og det er hendes sangstil, der tydeligst markerer den klassiske dimension i musikken, men også en del af melodierne peger i samme retning. Musikken er transparent, harmonisk velfungerende og fuld af raffinerede klange.

Anmeldelse af CD "Solen synker - og så vid're"

Midtjyllands Avis d. 17. juni 2005

5 stjerner
Man fornemmer stor fortrolighed med stoffet og en umiddelbar indbyrdes lydhørhed de to kunstnere imellem. De formår at skabe en afstemt og intim kammermusikalsk atmosfære, der med mange fine detaljer følger musikkens skiftende stemninger. Tommy Jervidals fornemme klassiske guitarspil står rigtig godt til Jette Rosendals lyse sopran. Hun synger klangfuldt og smukt med fyldighed og varme, og let og ubesværet i det høje leje. Musikkens lyriske karakter fortolker hun følsomt og indlevet med dæmpede og diskrete virkemidler, helt i overensstemmelse med tekstens og musikkens indhold. Udtrykket veksler hele tiden og kræver omstilling, men hun bevæger sig uden problemer og med største selvfølgelighed mellem de forskellige stilarter og genrer, fra musical sange til klassiske romancer fra viser til højskolesange. Det er imponerende flot!

Julemusikgudstjeneste i Silkeborg Kirke

Midtjyllands Avis d. 20. dec. 2004

Englelyd. I et soloindslag kunne man høre Jette Rosendals bløde og udtryksfulde sopranstemme i tilbageholdt inderlighed. Senere kunne man blive i tvivl, om det var hende eller en engel fra den himmelske hærskare, der svævede under kirkehvælvingerne og sang en flot formet overstemme til korets amen.

Telemanns Johannespassion

Midtjyllands Avis d. 5. april 2004

Stærkest stod nok de to kvindelige sangere, Jette Rosendal, med sin lyse og slanke sopranstemme, som hun bruger lige ubesværet i temperamentsfulde koloraturer såvel som i det uskyldsrene og følelsesfulde piano, man oplever i hendes sidste arie "Verscharre dann".

Concert in The Danish Church, London

Early Music Review. Issue nr. 93. Sept. 2003

Jette Rosendal was a very impressive soprano, with an engaging stage manner and a focused and harmonically rich voice - together with the accurate intonation that such a voice demands. Her high register was clear and bright without being forced or loud, and the final aria of the Telemann showed her prowess in her lower register. Her use of ornamentation was always appropriate and her vocal expression was particularly apt in Handel's 'Credeteal mio dolore' from Alcina...

Århus Sommeropera - Olympias hævn

Politiken d. 2. sept. 2001

Jette Rosendals lette sopran har især glans og varme i det høje leje, og hun tegner Olympia med åbenlyst mimisk talent og spiller en udmærket violin.

Århus Sommeropera - Olympias hævn

Jyllands-Posten d. 31. aug. 2001

I Rimskij-Korsakovs opera er der en blind violinspillende pige. Hun går igen som Olympia. Det kræver en sopran, som kan spille violin. Den unge Jette Rosendal har en dobbeltuddannelse og spiller både godt violin og synger klangfuldt smukt og kan endda danse. Det er ret enestående.

Århus Sommeropera - Olympias hævn

Børsen d. 31. aug. 2001

Olympia spilles - også på violin - og synges af Jette Rosendal, der leverer en imponerende præstation. Hendes lysende sopran med klingre, skyhøje toner lover mange dejlige oplevelser.

Århus Sommeropera - Olympias hævn

Århus Stiftstidende d. 31.aug. 2001

I Aarhus Sommeroperas sammenkoblede fortælling spilles hun af Jette Rosendal, hvis talent er omfattende. Hun er violinist, sanger og danser, en sjælen kombination. I forestillingerne er hun et scoop, for hun er god. Naturligvis ligger største delen af hendes udfoldelser i "Olympias Hævn", hvor alle sider af talentet kommer til udfoldelse. Hendes sang og spil og dans som replikanten, der får smag for livet, har sødme, livfuldhed, eftertænksomhed og smerte. En forbavsende præstation, som kun få vil kunne gøre hende efter.

Århus Sommeropera - Olympias hævn

B.T. d. 31. aug. 2001

Sopranen Jette Rosendal synger hende perfekt - med den helt rigtige balance mellem det kvidrende mekaniske og det varme menneskelige, (hun er også dansk mester i salsa og en dygtig violinist).

Portrætkoncert med Jette Rosendal og Silkeborg Kammerorkester

Midtjyllands Avis d. 19. nov. 2001

Og så fulgte Jette Rosendal i Händels kendte arie fra Messias, "He shall feed his flock", hendes klare, rene sopranstemme gjorde denne musik til en overbevisende musikalsk oplevelse - hendes intonation er fejlfri og hendes klang en fornøjelse at lægge øren til - og samarbejdet med orkestret fungerede som det skulle. Det gjorde det også i Mozarts motet "Exultate jubilate" - og her var der lejlighed til i kadencerne, hvor stemmen synges uakkompagneret - at beundre både koloraturer og toptoner. Det hele var på plads - også mimikken i den afsluttende "Alleluja", der er et musikalsk glædesudbrud. Ikke noget under, at man næsten ikke tillod hende at gå til pausen for bare bifald! Efter pausen var det tid for Jette Rosendal at finde violinen frem - for selvom hun netop nu studerer sang, så er hun faktisk færdiguddannet violinist. Søndag aften gjaldt det så Foråret fra Vivaldis 4 årstider, et værk der kræver sit af både solist og orkester. Igen må man konkludere, at det blev en fornøjelse at være til stede og lytte til Rosendal. Der var teknik i lange baner, men hele tiden kombineret med fornemmelsen for frasen og formen - og frem for alt det musikalske indhold. Så kom to arier fra Mozarts Figaros bryllup: Un moto di gioja og Rosenarien. Koloraturerne sad som perler på en snor og Jette Rosendal ikke blot sang men agerede Susanna. Overbevisende er det rette ord. Man spår Jette Rosendal en fremtid - en stor fremtid i musikkens verden.

Koncert med Jette Rosendal og Maren Marie Tange

Midtjyllands Avis d. 7. juni 2000

Jeg havde ikke forestillet mig, at to unge og nyuddannede kunne spille så heftigt, som det var tilfældet med C. Franks sonate for violin og klaver i A-dur." "Jette Rosendals stemme er et instrument i sig selv, der godt nok siger ord, men som først og fremmest synger toner og skaber stemninger

Nytårskoncert med Randers Byorkester

Århus Stiftstidende d. 16. jan. 2000

Den største overraskelse ved Randers Byorkesters nytårskoncerter bor i Århus. Jette Rosendal hedder den unge, kønne violinist, der pludselig rejser sig og bryder ud i sang.

Hun synger oven i købet aldeles fortryllende - Først "Frühlingstimmen - Walzer" af Johann Strauss den yngre og som ekstra nummer Adeles latter-arie fra "Flagermusen" af samme Strauss.

Nytårskoncert med Randers Byorkester

Århus Stiftstidende d. 16. jan. 2000

At dømme efter det enorme bifald, er der ingen tvivl om, at den unge 2. violinist i Randers Byorkester, Jette Rosendal, tog tilhørende med storm, da hun sang et par Strauss-numre ved nytårskoncerten i går på Nørgaards Højskole.

Admin :: XHTML